Wat zijn de risico’s wanneer ik mijn eerste medewerker ga aannemen?

Klinkt het herkenbaar? Je bent lekker aan de slag in je eigen bedrijf en het gaat goed; business is groeiende, de cash-flow is op orde en je krijgt steeds meer klanten. Onherroepelijk ga je dan weleens met je gedachten richting verdere expansie: misschien ergens een vestiging openen, maar ja, dat betekent ook extra personeel aannemen i.p.v. alleen met freelancers werken. Zeg eens eerlijk: stop je dan met denken, omdat je dan beren op de weg ziet of durf je dan verder te gaan in je droom?

Eerste medewerker aannemen

Eerste medewerker aannemen – Volgende stap

Door de jaren heen zijn er veel ondernemers geweest die geholpen zijn door De MPC bij het aannemen van hun eerste echte personeelslid. Het betekende vaak een volgende stap in de ontwikkeling van het leven van ondernemer, want men werd werkgever! Meer dan eens werd door de aanstormende werkgever redelijk makkelijk gedacht wanneer het eerste personeelslid eenmaal in dienst was:

  • “Oh, een contractje is zo opgesteld; dat ruk ik wel ff van het internet”;
  • “Wat die functie inhoudt, dat vertel ik je zo. Dat is niet zo moeilijk”;
  • “Ik regel wel ff een autootje van de zaak gezien de functie, laptopje erbij, telefoontje: dat is zo gepiept!”
  • “Oh ja, het kán zijn dat je vaker alleen zit op kantoor, want ja, ik ben buiten de deur, klanten scoren!”
  • Etc.

Risico’s

Terwijl het absoluut prijzenswaardig is dat veel mensen lekker pragmatisch zijn in hun denken en doen, zijn er echt wel risico’s wanneer je je eerste medewerker gaat aannemen. Dat moet je niet onderschatten.

  1. De overheid behandelt jou als kleine ondernemer, net zoals een grote onderneming. Dat betekent dat wet- en regelgeving net zo hard geldt als voor een groot kapitaalkrachtig bedrijf. Weet je het zelf niet hoe je iets moet regelen? Dan huur je maar een adviseur in die je helpt op dat gebied. Zo rolt onze overheid.
  2. Stel dat je een misser hebt en besluit je eerste medewerker te ontslaan, om wat voor reden ook en je hebt niks duidelijk vastgelegd, dan kan zo’n persoon in z’n eentje verantwoordelijk zijn voor je faillissement. Bv. een billijke vergoeding moeten betalen, omdat je ff vergat hoe het zat met ontslagverboden.

Mijn advies

Mijn advies: zorg meteen voor 100% helderheid en duidelijkheid wanneer je je eerste werknemer gaat aannemen. Beter mee dan om verlegen door meteen een duidelijk afgekaderd geheel te hebben, dan een fundament op los zand gebouwd. Het kost je veel teveel als je dit “vergeten” bent.

  • Als je een contract opstelt, laat deze altijd controleren door een advocaat of een personeelschef als deze. Fouten of hiaten worden bij conflicten vaker in het voordeel van de werknemer uitgelegd.
  • Zorg voor een Functie/-Taakomschrijving, waarin helder alle taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn benoemd.
    • Doe dan ook gelijk een eenvoudig functioneringsformulier voor 1 à 2 gesprekken per jaar. Gelijk de eerste medewerker meenemen in zo’n cyclus, helpt de duidelijkheid en productiviteit verbeteren.
  • Stel een kort en bondig personeelsreglement op > wat zijn jouw regels, normen en waarden?
    • Zorg voor een helder kader waarbinnen men mag bewegen.
  • Reglementen en gebruikersovereenkomsten voor auto en bedrijfseigendommen.
  • De verplichte RI&E of Gezondheidschecklist! Bekend mee? Te weinig ondernemers weten van de verplichting sinds 1994.

Denk dus niet te lichtvaardig wanneer je je eerste werknemer gaat aannemen. Het is je eerste kans je als werkgever te manifesteren, op weg naar het realiseren van je dromen!

Neem contact met ons op

Wil je meer weten hoe jij je eerste werknemer gaat aannemen? Neem gerust eens contact op met De MPC. Of plan eenvoudig een meeting in!

Ook interessant

Ziekteverzuim terugdringen

HR ondersteuning