Wat doe ik eraan als een medewerker vaak ziek is?

Wat te doen als een werknemer vaak ziek is? Het komt vaker voor dan gedacht: een medewerker meldt zich voor de zoveelste keer ziek bij de directeur. De directeur: MKB ondernemer, runt een zaak met pakweg 10 man en werkt zelf keihard mee aan de uitvoering van klussen. Je wil niet weten hoe vaak dit tot frustratie leidt bij deze ondernemer, wéér een verhaal aan te moeten horen dat iemand niet komt opdagen en zich in allerlei bochten moet wringen hoe te zorgen dat het uitvoeren van de opdracht wél doorgaat. Zo’n iemand is dan echt niet blij, omdat hij bij mazzel veel minder marge maakt op de klus, doordat hij tóch een ZZP-er heeft gevonden om de afspraak met de klant na te kunnen komen. Het komt vaker voor dan we willen.

Wat te doen als een werknemer vaak ziek is?

Op een gegeven moment vindt de directeur het genoeg en wil hij de medewerker ontslaan. Dit lijkt een mooie oplossing om van het probleem af te komen, maar is dit niet. Aan zo’n oplossing zitten zoveel haken en ogen, dat ik altijd een andere route adviseer.

Stel dat

Stel, je maakt dit als ondernemer mee. Heb je weleens nagedacht te achterhalen waarom deze medewerker zo vaak verzuimt? In toenemende mate is het slim allereerst het gesprek aan te gaan met deze persoon en deze recht op de man af te vragen wat precies aan de hand is en wat je ervan vindt dat hij/zij zich zo vaak ziekmeldt.

Door direct te zijn, zonder boosheid, je eerlijke intenties duidelijk te maken én de gevolgen van deze afwezigheid te benoemen, krijgt de tegenpartij meteen door hoe je in de wedstrijd zit. Je kan kiezen voor de meer softe approach, maar dan loop je het risico teveel om de hete brij heen te draaien. Nee, recht op het doel af, zorgt voor duidelijkheid.

Maak je geen zorgen om de reactie van de werknemer. Iemand kan dichtslaan of agressief worden, omdat hij zich betrapt voelt of wordt emotioneel. Je krijgt na deze reactie meteen de kans meer menselijk te reageren. Stel je hulpvaardig op en kweek meteen begrip voor je redenen. Het hoe en waarom van zo’n actie, is een manier het gesprek op gang te brengen.

Ik weet het, je hebt niet je onderneming opgericht om een soort praatclubje ermee te hebben. Alleen, deze tijd kenmerkt zich door het kunnen uiten van gevoelens, ruimte te geven aan dialoog en te kunnen werken aan grondige oplossingen die leiden tot verbetering. Natuurlijk mag je niet vragen naar de aard en oorzaak van ziekzijn, maar als een werknemer bereid is ongevraagd iets te vertellen, dan kom je wellicht verder.

Je zou bv. afspraken kunnen maken wanneer toekomstig verzuim voorkomt: hoe gaat hij/zij zichzelf helpen bepaalde zaken te voorkomen? Wellicht kan je als werkgever ergens de helpende hand in bieden?

Andere situaties

Stel nu dat iets anders blijkt waarom men verzuimt:

  • Uit de gesprekken die je voert, blijkt dat de werknemer niet gemotiveerd is: achterhaal wat de reden ervan is en help mee naar een oplossing. Een luisterend oor van jouw kant geeft meer rust bij de werknemer én kan al de verzuimfrequentie omlaag brengen, doordat je van het probleem afweet en helpt meezoeken naar een oplossing.
  • Er is een vermoeden van drank- of drugsgebruik, dat zeker tijdens het weekend leidt tot afwezigheid op maandag. Dit is altijd heel precair, omdat dit lastig te bewijzen valt. Een protocol beschrijven in het personeelshandboek helpt, alsmede de wijze waarop (zware) machines bediend dienen te worden met diplomering/certificeren, kan dan helpen.
    • Het beste in zo’n geval is je zoveel mogelijk begrijpend op te stellen naar de betreffende werknemer. Sympathie en empathie zullen vaker doeltreffen dan het ontbreken ervan.
    • In sommige gevallen helpt het door met een specialist als dit bedrijf in zee te gaan.
  • Je komt erachter dat de werknemer als spits bij een voetbalteam zaterdagamateurs speelt en vaak onderuit wordt gehaald dat leidt tot blessures. Je mag als werkgever iemand zijn hobby niet verbieden, maar je kan wel middels een Functie/-Taakomschrijving en functioneringsgesprekken duidelijk krijgen waar men aan dient te voldoen de functie optimaal inhoud te kunnen geven. Door de verantwoordelijkheid en afbreukrisico te benoemen, kan betreffende werknemer het idee krijgen wel door te gaan met voetbal, maar dan op een lager niveau te gaan spelen.

Hoe dan ook: het aangaan van het gesprek als een werknemer vaak ziek is, is de beste manier op samen zoek te gaan naar “de genezing”.

Neem contact met ons op

Wil je weten wat te doen als een werknemer vaak ziek is? Neem gerust eens contact op met De MPC. Of plan eenvoudig een meeting in!

Ook interessant

Ziekteverzuim terugdringen

HR ondersteuning