Waarom zou een ondernemer überhaupt met dit soort gesprekken beginnen?
Voor de duidelijkheid: een functioneringsgesprek (voortgangsgesprek) is een manier om een medewerker te wijzen op zaken die goed gaan en op zaken die verbetering behoeven. Daarnaast kan deze medewerker duidelijk maken hoe hij/zij zaken het liefst beter geregeld ziet. Bijvoorbeeld: feedback geven op de manier van management, etc. Het is dus een gesprek met wederzijds verkeer.
“Als ik iets niet goed vind gaan, dan zeg ik het gewoon gelijk tegen hem”. Het is een veel gehoorde opmerking van ondernemers. Een terechte opmerking ook, want waarom wachten tot het functioneringsgesprek om feedback te geven aan een medewerker?
Het gaat om twee dingen:
- Het is een formeel moment tussen werkgever en werknemer waarin verduidelijking komt over het algemene functioneren en ontwikkeling.
- Met een duidelijk formeel moment is het een manier om de loopbaan van een medewerker invulling te geven. Daarnaast is het een moment om bijvoorbeeld afspraken te maken over doelen en regels bij je medewerker.
De belangrijkste reden voor een ondernemer om dit te gaan doen, is te zorgen dat via een formele manier duidelijk wordt of alle neuzen nog dezelfde kant op staan. Het komt vaak voor dat men deze exercitie dodend, omdat de markt zegt dat het moet of omdat mensen dit verwachten van hun werkgever.
Functionerings- en beoordelingsgesprekken
Het begrip voor deze gesprekken is niet altijd duidelijk. “Ik haal wel even een formulier van het Internet”, “Ik ga het doen, maar ik hou het lekker kort, want ik heb wel wat beters te doen”. Het zijn heel normale opmerkingen.
Er is niets mis met de beweringen. Op Internet staat ook veel informatie. Alleen, in hoeverre is zo’n formulier nu specifiek voor de betreffende organisatie van toepassing? Is deze afgeleid van de specifieke Functie-/Taakomschrijving van de medewerker?
Om wel lekker snel door de gesprekken heen te gaan, is prima. Alleen een gesprekje in bv. 10 minuten, met de opmerkingen per punt:
- “Communicatie? O, dat doe je goed.”
- “De manier dat je omgaat met klanten: Hier ben ik tevreden over.”
- “Je hebt je lekker aangepast, heb goed gedaan.”
Dat is eigenlijk geen gesprek. Geef ook waarom u iets vindt. Bereid uw zaken goed voor. Klik hier voor tips.
De inhoud
Het gaat erom dat per punt op het formulier een gedegen moment met opmerkingen wordt verteld en verrijkt wordt met opmerkingen. De direct betrokken werkgever en soms als iets beter kan de verantwoord om zo is, etc. Daarnaast is ruimte voor specifieke vragen van de medewerker zelf. Zijn visie op het geheel geeft deze direct inzicht in zijn rol en complete verantwoordelijkheid die doorgaans specifiek wordt benadrukt.
Natuurlijk komt alles op papier, zodat het voor elke partij mogelijk is terug te kijken hoe iets is afgesproken. Tegelijkertijd kan men dan zien wat gerealiseerd is of nog niet.
Wilt u meer weten om deze gesprekken eens slagen te doen en u wilt graag een kijk van een professional dit gebied wilt, neem gerust contact met De Mobiele PersoneelsChef. U krijgt praktische inzichten, handige hulpmiddelen, zodat zaken laagdrempelig blijven. Daarnaast wordt alles opgezet om een gedegen manier met deze gesprekken te beginnen.
Uw voordelen zijn: u plaveit de weg naar meer duidelijkheid in de organisatie, u zorgt voor meer aandacht én helpt uw medewerkers het juiste te geven.