Dit artikel bespreekt verschillende manieren hoe een ondernemer ervoor kan zorgen dat de focus op gestelde doelen helder kan worden gehouden.
In de basis rust nu eenmaal veel verantwoordelijkheid op de schouders van een werkgever. Daarnaast is het de bedoeling om de productie en output van arbeid zo effectief mogelijk te laten zijn en de groei van de organisatie in goed gebaande paden, vorm te kunnen geven. Juist die verantwoordelijkheden kunnen ervoor zorgen dat men focus verliest en door teveel met details bezig te moeten zijn kan de blik op de toekomst, vertroebeld raken. De meeste ondernemers gaan bepaalde uitdagingen niet uit de weg. Maar soms wordt iets te gortig, wat betreft de behoefte de grip te willen behouden en de focus op de doelen. De signalen die ik hoor als ondernemers mij vragen hen te helpen, zijn o.a.:
- Men is maar gewoon voor zichzelf begonnen; het ging zo goed dat er personeel bij is gekomen. Alleen de mensen hebben inmiddels allerlei verwachtingen gekregen en sommige geluiden bij medewerkers klinken als gemor of ongenoegen. De belangen zijn zo groot geworden, dat onzekerheid is ontstaan allerlei knopen door moeten te hakken. Men wil niemand teleurstellen, “dus waar doe ik nu het beste aan?”. Verbetering kan, alleen de winkel moet tegelijkertijd door blijven draaien.
- Er is een doel voor zichzelf bedacht, maar om allerlei redenen is dit niet duidelijk genoeg meegedeeld met het personeel. Het bedrijf is inmiddels een stuk groter geworden en sommige ondernemers hebben dan het gevoel met de billen bloot te moeten over hun persoonlijke intenties, als zij worden aangespoord hun doel te moeten prijsgeven.
Er werken allerlei types mensen voor een werkgever. Allen hebben behoefte aan helderheid in hetgeen men doet qua werk. Sommigen vinden het belangrijk zingeving in hun werk te hebben en dat zijn niet alleen de millennials. Anderen willen een leuke baan hebben met fijne collega’s, dat goed betaalt, want de huur of hypotheek loopt namelijk ook gewoon door. Weer anderen willen gewoon hard werken en gewaardeerd worden voor hetgeen zij doen. Er zijn ook medewerkers die bezig zijn voor zichzelf te ontdekken wat men nu precies wil en gaandeweg erachter komen wat hun talenten exact zijn.
Er dient dus een match gemaakt te worden tussen hetgeen de werkgever wil en wat de medewerkers geboden kan worden wat betreft hun eigen doelstellingen. Wanneer de eerder genoemde signalen steeds duidelijker worden en het zorgt dat u door de mist moet navigeren, dan is het zeker tijd geworden deze aan te gaan pakken. Dit kost moeite en ook tijd, dat klopt. Alleen hoe pak je dat aan? De MPC heeft manieren voor meer helderheid bij MKB ondernemers te zorgen.
Er zijn vier oplossingen voor:
- Hanteer een duidelijkere identiteit van de organisatie. Wat is uw missie (waar staan we voor?), wat is uw visie (waar gaan we voor?). Of hanteer deze regel eens van de “Golden Circle” en bedenk waarom u met dit bedrijf bent begonnen? Leg ze vast en begin met deze waarden te communiceren met uw mensen. Velen gaan hierop aanslaan, want zingeving hebben, is voor veel mensen belangrijk. Gezamenlijk ergens voor gaan, ontwikkelt de teamgeest en zorgt voor meer plezier in het werk.
- Probeer voor uzelf helder te krijgen op welke wijze u de zaak leidt. Want alle ogen staan op u gericht; u bent eenmaal “de baas”. Is hier voor uzelf nog winst te behalen? Er zijn talloze cursussen en duizenden boeken over geschreven, ongetwijfeld deze allemaal op te sommen. Een eenvoudig begin organiseert u bv. zo: Een pragmatisch geschreven boekje dat u heel gemakkelijk verder helpt door de beschreven voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Het is nl. vaak een kwestie van toepassen.
- Organiseer een verbeterde overlegstructuur, zonder de hele dag te hoeven vergaderen. Ga bv. eens periodiek met iedereen individueel in gesprek. Toon belangstelling en stel uzelf hulpvaardig op. Probeer ieders uitdagingen te ontdekken. Organiseer ook eens een kwartaal een personeelsoverleg en maak bepaalde uitdagingen bespreekbaar met iedereen zonder meteen de vinger te wijzen en ontdek op welke manier oplossingen zijn te verkrijgen. Leg alles vast met duidelijke notulen om een erop terug. De kracht van herhaling is hier van toepassing.
- Een oplossing die een heel mooie combinatie maakt met alles dat hierboven is geschreven, is het duidelijker formuleren van een goed personeelsbeleid. Dit zorgt namelijk voor het verkrijgen helderheid voor iedereen, wanneer door allerlei omstandigheden het einddoel uit het zicht lijkt te zijn geraakt.
De MPC beschikt over het vermogen “de mist” op te laten lossen. Uw omgeving kan altijd strakker en helderder neer worden gezet. Dit helpt de blik op de toekomst duidelijker te houden, want uw trein raast gewoon door en dat moet ook. Als u meer wilt weten hoe ook u dit op uiterst pragmatische wijze voor elkaar kunt krijgen? Neem gerust contact op!