Personeelsdossiers verbeteren? Bekijk de pagina voor meer informatie over het verbeteren van uw personeelsdossiers! Maar waarom zou u de personeelsdossiers willen verbeteren?
Mogelijk heeft u eens te maken gehad met het moeten ontslaan van een medewerker of zit u op dit moment eraan te denken. Altijd een situatie die lastiger is dan het organiseren van uw core-business, eerlijk is eerlijk. Besef u s.v.p. één ding heel goed: de overheid heeft met steeds complexere wet- en regelgeving de verantwoordelijkheden steeds meer op uw schouders als werkgever gelegd. In de basis kan altijd van iemand afscheid worden genomen, alleen dat kost u meer of minder geld. U wilt natuurlijk met zo min mogelijk kosten dat afscheid organiseren, dat is logisch. Een zo optimaal mogelijk opgebouwd personeelsdossier helpt u de kostenlast te verlagen.
Liggen zaken vast wat betreft het functioneren van een medewerker?
- Heeft u aantoonbaar verbetertrajecten opgestart?
- Heeft u gespreksverslagen m.b.t. de verbetertrajecten?
- Zijn mogelijke waarschuwingen schriftelijk vastgelegd?
De belangrijkste reden
U wilt de duidelijkheid en aandacht naar uw medewerkers vergroten. Er ligt niet echt veel vast en dat beschouwt u als nadeel. Optimaliseer dan uw personeelsdossier.
Denk bijvoorbeeld aan een studieovereenkomst opstellen, zodra u uw medewerker (in vaste dienst) een cursus of training laat doen, waarbij u het lesgeld betaalt. Zo’n studieovereenkomst kent een afbouwschema wat betreft de investering. Stel de medewerker gaat eerder weg dan de afloopdatum van het afbouwschema, dan kunt u nog alles of een deel van die investering verrekenen met de medewerker. Groot voordeel: zaken liggen vast. Iedereen weet waar men aan toe is.
Auto van de zaak? Zorg voor een autoreglement en een gebruikersovereenkomst. U gaat toch niet elke keer de boete betalen wanneer een medewerker in de fout gaat? En als u op YouTube uw bedrijfsauto ziet langskomen in een filmpje van een racecircuit?! Wat u ziet gebeuren op 3min16: wat denkt u dan?? Zodra u deze restricties duidelijk vastlegt, is er veel meer duidelijkheid.
Zodra u een verbeterd dossier heeft gemaakt, communiceer dit dan goed met uw medewerkers. Als u ook zorg draagt dat u het dossier goed bijhoudt, dan heeft u een stevige basis waar u altijd op kunt terugvallen.
De MPC is uw rots in de branding wat betreft deze vraagstukken. Hij weet alles van het juiste gebruik van dit onderdeel, wat uw verplichtingen zijn, wat handig is te doen en wat u gerust kunt laten.