Hoe verlaag ik het hoge verloop in mijn bedrijf?

Hoe voorkom ik het hoge verloop in mijn bedrijf? Het is een vraag die mij weleens gesteld wordt door een werkgever. Wat is eigenlijk verloop? Dat is de mate waarin werknemers weggaan bij een werkgever.

Er is normaal verloop. Zoals een werknemer die met pensioen gaat of dat ziet iedereen aankomen. Alleen de vraag die mij dus laatst werd voorgelegd, had te maken met situatie die verder reikt en de organisatie nu lang houdt. Want, wat wist je niet goed hoe dat in het doel past en de laatste 2 jaar 6 mensen vrijwillig hun dienstverband opzegden. Dat gebeurde bij een bedrijf dat met moeite meer het niveau niet boven een bedrijf met 16 mensen in dienst. Deze MKB ondernemer was het zat om elke keer geld in de mensen stoppen op zoek te gaan naar weer een vervanger van degene die wegging.

De reden dat verloop hoger is dan je verwacht had, kan ook aan heel veel factoren liggen: Meestal kom ik in aanraking met organisaties die heel plat zijn, dus een ondernemer die tegelijk de “bedrijfsleider” is. Er ligt dan een zware last op de schouders van deze persoon: de tent winstgevend mogelijk draaien, offertes maken en binnenhalen, projecten leiden of taken delegateren, etc. Het is ook niet verwonderlijk als MKB ondernemers ook nog eens nog te hebben voor het wel-en-wee van je mensen. Toch zijn er relatief makkelijke manieren te voorkomen dat je zo’n hoog verloop in je bedrijf hebt.

Het voorkomen van verloop

  • Investeer in hoe een nieuwe medewerker wel voldoende aandacht te krijgen en ontwikkelen te groeien in jouw functie? Onboarding is een heel belangrijk gegeven en begint met aandacht geven aan een sociale hechting van je nieuwste medewerker, een verankering in het werkproces en hoe je dat bedrijf.
  • Te vaak hoor ik dat de ondernemer mensen snel van nu al hun niet blijft vasthouden. Logisch doordat de baas met wat andere dingen tegelijk bezig is. Maar: Makkelijk te voorkomen als er 1 of 2 keer gesprekken gaande worden bij de leiding of de HRM manager dit verwerkt. Wat kost dit je? Niet veel, een bak koffie of thee, dat moment bouw je, of maak je dit vast met afstemming en hechting aan dat werkethos.
  • Allemaal ontwikkeling ook gekoppeld door de tijd heen. Wel eens eerder gehoord dat we allen een bepaalde functiewissle krijgen, naarmate de tijd verstrijkt? Dat we minder aandacht hebben voor zaken die in de organisatie zouden ‘te zwaar’ lijken? Hoe vaak is het niet gebeurd dat reacties zijn de werkgever krijgen, doordat de “sleutel” erin kwam?
  • Mensen zijn gewoontedieren en als die groep medewerkers gewoon al jaren doet wat ze doen, dan gaat ook niet heel veel hoger. Verliezen dan dat het ook dat grotere effectief werkt. Ga dan ook een baas die mensen doet als ze het goed doen, hoe hun bijdrage volge invloed is gewest die positie verder.
  • Altijd een logische kwestie: een ondernemer heeft moeite met het beleggen van bepaalde taken. Hierdoor krijgen sommige anderen niet de kans, terwijl zij mogelijk wel verantwoordelijkheden hielden. Iemand wordt dan niet gerespecteerd in die functie: heeft hij geen terugkerende tijd “baas op te kunnen” en een volgende reden voor onnodig verloop is hiermee ontstaan.
  • Houd hier met “vermogen van de ondernemer zelf te maken, naar binnen te keren en bij zichzelf te keren te gaan welke factoren met grondslag liggen aan het idee moeite te hebben met delegateren.” Hier zijn oplossingen voor!

Conclusie:

Als je optimaal met je mensen communiceert, verminder je de kans op een te hoog verloop in je bedrijf. Mensen vinden het prettig begrepen te krijgen: iedereen vindt het fijn gehoord te worden mensen verwachten af en toe een schouderklop. Ga tot iets niet naar je zin? Vertel het mensen en geef op opbouwende wijze je kritiek weer. Wacht niet tot het opeens totaal escaleert: omdat zaken zich opstapelen.

Dus:

  • Geef veel professionele aandacht aan de nieuwste medewerker. Stel open vragen en luister wat gezegd wordt. Geef gerichte feedback en leer van iemands ideeën en opvattingen.
  • Respecteer de functies van je mensen. Laat hen de zaken doen waar ze voor zijn aangenomen. Gaat iets mis, bespreek het meteen en laat hen leren van de fouten, d.m.v. vastgelegde afspraken en monitor hun ontwikkeling.
  • Heb je regels gesteld hoe men met processen om dient te gaan? Volg deze te allen tijde zelf ook.
  • Organiseer regelmatig een personeelsmeeting en vertel over de ontwikkelingen in het bedrijf, hoe klanten reageerden op voltooide opdrachten, omzet die in de pijplijn zit, etc. Laat werknemers aan het woord, laat ze tips geven aan anderen over dingen die hun opvallen in het werk. Leer van elkaars inzichten.
  • Ben je VCA gecertificeerd? Dan ben je sowieso verplicht minimaal 4x per jaar een toolbox te organiseren over veiligheid etc. Combineer dat dan gelijk met een goed voorbereide personeelsmeeting vlak voor de vrijdagmiddagborrel. Drie vliegen in één klap!
  • Bedenk dat je veel voordeel haalt uit het beleggen van voortgangsgesprekken. Minstens 1x per jaar een formeel moment van aandacht, helpt mensen vooruit, het geeft hen het gevoel dat ze gehoord worden en dat zij worden geholpen met hun ontwikkeling.

Ga eens bij jezelf te rade en bedenk in hoeverre deze onderdelen het idee van te hoog verloop in je bedrijf zouden kunnen ondervangen.

Meer weten over de MPC

Ontdek hoe De MPC jou kan helpen met personeelszaken. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek!