Hoe verlaag ik het hoge verloop in mijn bedrijf?

Hoe verlaag ik het hoge verloop in mijn bedrijf? Het is een vraag die mij weleens gesteld wordt door een werkgever. Wat is eigenlijk verloop? Dat is de mate waarin werknemers weggaan bij een werkgever.

Er is normaal verloop, zoals een werknemer die met pensioen gaat en dat ziet iedereen aankomen. Alleen de vraag die mij dus laatst werd voorgelegd, had te maken met situatie die de werkgever begon op te vallen en hulp nodig had, want hij wist niet goed hoe het kwam dat in de laatste 2 jaar 4 mensen voortijdig hun dienstverband opzegden. In een bedrijf met 200 mensen valt dat niet op, maar hier praten we over een klein bedrijf met 16 mensen in dienst. Deze MKB ondernemer was het zat om elke keer geld erin te moeten stoppen op zoek te gaan naar wéér een vervanger van degene die wegging.

Waarom heb ik zo’n hoog verloop in mijn bedrijf

De reden dat verloop hoger is dan je verwacht had, kan aan heel veel factoren liggen: Meestal kom ik  in aanraking met organisaties die heel plat zijn, dus een ondernemer die tegelijk de “bedrijfsleider” is. Er ligt dan een zware last op de schouders van deze persoon: de tent zo winstgevend mogelijk runnen, offertes maken en binnenhalen, projecten leiden of taken delegeren, etc. etc.. Het is ook niet eenvoudig als MKB ondernemer ook nog eens oog te hebben voor het wel-en-wee van je mensen. Toch zijn er relatief makkelijke manieren te voorkomen dat je zo’n hoog verloop in je bedrijf hebt.

Het voorkomen van verloop

  • In hoeverre heeft een nieuwe medewerker wel voldoende aandacht te gekregen te ontwikkelen en te groeien in zijn/haar functie? Onboarden is een heel belangrijk gegeven en bij het ontbreken van een goeie hechting van je nieuwste medewerker, een voorname reden voor hoog verloop in het bedrijf.
    • Te vaak maak ik mee dat nieuwe mensen heel snel aan hun lot worden overgelaten. Logisch doordat de baas met veel andere dingen tegelijk bezig is. Maar: Makkelijk te tackelen, door men veel aandacht te geven en te checken hoe goed het hechtingsproces vordert. Wat kost nu een half uurtje per week? Geen nood: dat moment bouw je af, naarmate de tijd verstrijkt en hechting zich ontwikkelt.
  • Allemaal ontwikkelen we oogkleppen door de tijd heen. Weleens eerder gehoord dat we allen een bepaalde tunnelvisie krijgen, naarmate de tijd verstrijkt? Dat we minder aandacht hebben voor zaken die na verloop van tijd “gewoon als vanzelf gaan”. Hoe vaak is het niet gebeurd dat relaties op de klippen liepen, doordat de “sleet” erin kwam?
    • Mensen zijn gewoontedieren en als die groep medewerkers gewoon al jaren doet wat ze horen te doen, dan gaat het toch goed? We verliezen dan uit het oog dat diezelfde medewerkers ook af en toe willen horen dat ze het goed doen, hoe hun bijdrage van invloed is geweest op het resultaat, etc.
  • Altijd een lastige kwestie: een ondernemer heeft moeite met het delegeren van bepaalde taken. Hierdoor krijgen sommige anderen niet de kans, terwijl zij mogelijk wel taakverantwoordelijkheid hebben. Iemand wordt dan niet gerespecteerd in die functie; heeft zelf niet het vermogen “tegen de baas op te kunnen” en een volgende reden voor onnodig verloop is hiermee ontstaan.
    • Het heeft meer met het vermogen van de ondernemer zelf te maken, naar binnen te keren en bij zichzelf te raden te gaan welke factoren ten grondslag liggen aan het idee moeite te hebben met delegeren. Hier zijn oplossingen voor!

Conclusie:

  • Als je optimaal met je mensen communiceert, verminder je de kans op een te hoog verloop in je bedrijf. Mensen vinden het prettig begeleiding te krijgen; iedereen vindt het fijn gehoord te worden; mensen verwachten af en toe een schouderklopje. Gaat iets niet naar je zin? Vertel het meteen en geef op opbouwende wijze je kritiek weer. Wacht niet tot het opeens totaal escaleert, omdat zaken zich opstapelden.

Dus:

  • Geef veel professionele aandacht aan de nieuwste medewerker. Stel open vragen en luister wat gezegd wordt. Geef gerichte feedback en leer van iemands ideeën en opvattingen.
    • Respecteer de functies van je mensen. Laat hen de zaken doen waar ze voor zijn aangenomen. Gaat iets mis, bespreek het meteen en laat hen leren van de fouten, d.m.v. vastgelegde afspraken en monitor hun ontwikkeling.
    • Heb je regels gesteld hoe men met processen om dient te gaan? Volg deze te allen tijde zelf ook.
    • Organiseer regelmatig een personeelsmeeting en vertel over de ontwikkelingen in het bedrijf, hoe klanten reageerden op voltooide opdrachten, omzet die in de pijplijn zit, etc. Laat werknemers aan het woord, laat ze tips geven aan anderen over dingen die hun opvallen in het werk. Leer van elkaars inzichten.
    • Ben je VCA gecertificeerd? Dan ben je sowieso verplicht minimaal 4x per jaar een toolbox te organiseren over veiligheid etc. Combineer dat dan gelijk met een goed voorbereide personeelsmeeting vlak voor de vrijdagmiddagborrel. Drie vliegen in één klap!
    • Bedenk dat je veel voordeel haalt uit het beleggen van voortgangsgesprekken. Minstens 1x per jaar een formeel moment van aandacht, helpt mensen vooruit, het geeft hen het gevoel dat ze gehoord worden en dat zij worden geholpen met hun ontwikkeling.

Ga eens bij jezelf te rade en bedenk in hoeverre deze onderdelen het idee van te hoog verloop in je bedrijf zouden kunnen ondervangen.

Neem contact met ons op

Vragen over de blog ”Waarom heb ik zo’n hoog verloop in mijn bedrijf”? Neem gerust eens contact op met De MPC. Of plan eenvoudig een meeting in!

Ook interessant

Hoe kan een re-integratiebureau mij helpen?

Harmonie tussen werkgever en werknemer