Meer begrip en een betere communicatie op de werkvloer
Meer begrip en een betere communicatie op de werkvloer In de dynamische wereld van het ondernemen is communicatie misschien wel de sleutel tot succes. Maar wat gebeurt er als die communicatie wat minder goed verloopt? Werknemers kunnen...
Hoe verlaag ik het hoge verloop in mijn bedrijf?
Hoe verlaag ik het hoge verloop in mijn bedrijf ? Het is een vraag die mij weleens gesteld wordt door een werkgever. Wat is eigenlijk verloop? Dat is de mate waarin werknemers weggaan bij een werkgever. Er is normaal verloop. Zoals een...
Hoe buig je het negatieve imago van een voortgangsgesprek om?
Een MKB-ondernemer heeft dagelijks veel verantwoordelijkheden. De balans tussen operationele taken, strategische beslissingen en personeelsmanagement is een flinke uitdaging. Daar komt nog bij dat voortgangsgesprekken regelmatig gevoerd...
Het beoordelingssysteem verbeteren
Het beoordelingssysteem verbeteren voor een toekomstbestendige organisatie U bent met uw onderneming alweer een tijdje onderweg en u heeft een solide personeelsbeleid opgebouwd. Toch merkt u dat er iets begint te wringen. Het...
Helder personeelsbeleid willen
Helder personeelsbeleid willen creëren, en dat vergelijken met het gedrag van kinderen die niet willen tandenpoetsen – kan dat echt? In mijn optiek wel! Wie kent het niet: “Kom nou, ga je tanden eens poetsen!” Het standaard...
Harmonie tussen werkgever en werknemer
Harmonie tussen werkgever en werknemer. In de hectiek van het ondernemerschap worden ondernemers vaak overspoeld door talloze uitdagingen. De wet- en regelgeving lijken alsmaar complexer te worden en het managen van personeelszaken is...
Functioneringsgesprekken gaan invoeren
Functioneringsgesprekken gaan invoeren. Waarom zou een ondernemer überhaupt met dit soort gesprekken beginnen? Voor de duidelijkheid: een functioneringsgesprek (voortgangsgesprek) is een manier om een medewerker te wijzen op zaken die...
Functionerings- en beoordelingsgesprekken
Functionerings- en beoordelingsgesprekken zijn voor veel ondernemers een verplicht nummer. Iets wat 'moet gebeuren', maar vaak onderaan het prioriteitenlijstje bungelt. Toch is het voeren van goede gesprekken met je personeel een...
Duidelijke afspraken en regels
Duidelijke afspraken en regels. Als ondernemer in het MKB weet je hoe belangrijk die zijn. Toch komt het onderwerp personeelszaken vaak niet bovenaan de prioriteitenlijst. Niet omdat je het niet belangrijk vindt, maar omdat je druk bent...
Risico’s bij het aannemen van je eerste werknemer
Risico’s bij het aannemen van je eerste werknemer. Het in dienst nemen van je eerste werknemer is een enorme stap. Door de jaren heen ben ik weinig ondernemers tegengekomen die dit níet spannend vonden. Wanneer je bedrijf zo ver is...
Hoe De MPC ondernemers meer duidelijkheid biedt: 4 tips
De verantwoordelijkheid van het ondernemerschap Hoe De MPC ondernemers meer duidelijkheid biedt: 4 tips. In de basis rust nu eenmaal veel verantwoordelijkheid op de schouders van een werkgever. Niet alleen draait alles om het behouden van...
4 adviezen voor meer harmonieuze geluiden in de tent
4 adviezen voor meer harmonieuze geluiden in de tent: Hoe gaat De MPC voor meer harmonie in mijn tent zorgen? "Ik heb een groeiend installatiebedrijf, we hebben het toch niet over een orkest? Mijn mensen moeten gewoon doen wat hun gezegd...